12 november 2017

Hur tar vi Cykelkidskonceptet vidare mot 2018?

Det bjöds på bulle och saft i skogen på årets sista Cykelkids - livet

Idag körde vi årets sista Cykelkids. Vi öste järnet i skogsdungarna här vid vårt hus. Tog oss över rötter och grenar, körde slalom och ned- och uppför branta backar. Det är otroligt roligt att se hur barnen har utvecklats. De suger åt sig allt vi försöker lära dem. De vågar och vill! Det är också väldigt trevligt att föräldrarna är med och hjälper till i skogen. Grymt kul helt enkelt.

Cykelkidskonceptet - kul och kravlöst 

Vi funderar nu på hur vi kan utveckla Cykelkids till 2018. Det vi tror är viktigt att hålla i och jobba vidare med i "Cykelkidskonceptet" är:

  • Det handlar inte om att vinna eller vara bäst. Det handlar om att ha roligt och att utvecklas.
  • Det finns inga åldersgränser. De killar/tjejer som annars alltid är äldst respektive yngst i åldersindelade aktiviteter och i skolan, är inte nödvändigtvis det på Cykelkids. Syskon kan vara på samma aktivitet - tidseffektivt!
  • Det är enkelt och fritt från krav. Vi säljer inga lotter, korvar eller kakor. Man måste inte vara med varje gång, men man är ALLTID välkommen.
Trots en sparsam marknadsföring och ett mycket sporadiskt upplägg, har intresset för Cykelkids växt. Nu vill vi möta upp familjernas behov av bättre kontinuitet och planering samt barnens behov av mer omväxling och utmaning. Cykelkids 2018 blir helt enkelt en go nöt att knäcka i vinter. 

Vi tar gärna emot idéer på hur Cykelkidskonceptet tas vidare och om någon därute är sugen på att vara med och engagera sig så hör gärna av er. Min mejl: nellielarsson79@hotmail.com

Gustav - en av våra första Cykelkids - i action

Sara - tjej med driv på hojjen

Och annars då?

Jag är två veckor in i grundträningssäsongen och det är härligt. Jag älskar ju att träna så mycket jag bara kan, orkar och hinner. Än så länge är det inte så fasligt mycket i mängd jämfört med många andra, men jag ökar lite för varje år.

Vintertidströtthet, förkylning och glutenfritt immunförsvar


Vintercup i Mölleröd - lerigt, roligt, jobbigt
Tyckte det var hemskt att ställa om till vintertid och ifrågasätter starkt denna företeelse - vem fasen kom på idén att joxa med klockorna? Signe har varit vrålförkyld och jag åkte till slut på en släng jag med. Körde Vintercupen i Hässleholm förra söndan, men kände mig inte helt hundra (det var dock brutalt kul). Så den här veckan har jag varit småförkyld och träningsoduglig. Kom dock undan med "bara" fem dagar och kunde avsluta veckan med ett  distanspass i Knäred igår och gymträning idag. Jag tror att min övergång till glutenfri kost har stärkt mitt immunförsvar. Förr blev jag alltid helt däckad varje gång jag var förkyld och borta från träning under långa perioder. Så är det inte riktigt längre.

Bålstyrka och stretch - gillar att fokusera

Det har varit mycket fokus på det inledande blocket i mitt styrketräningsprogram från Take Care de senaste veckorna. Fyra gånger i veckan har jag kört ren bålstyrka och det har gett resultat, helt klart. Häftigt vad man kan göra med väldigt mycket fokus. Jag har också ägnat mig åt daglig stretching, faktiskt upp till fem gånger om dagen, och även det har gjort skillnad. Riktigt inspirerande (och välbehövligt...) 

Kör hårt därute. Och älska MTB! Även i november.



31 oktober 2017

Mitt dreamteam som ska göra mig stark och uthållig - Toppfysik och Take Care

Morgon på gymmet med bålstyrka, roddintervaller och rörlighetsövningar

Den här veckan startar grundträningen. Med sikte på 2018. Men innan vi pratar mer om grundträning, låt mig snabbt summera de senaste veckorna...
  • Efter säsongsavslutningen väntade två veckor vila, inklusive en vältajmad förkylning.
  • Därefter återuppstart av träningen under tre veckor. Upptrappningsperioden bjöd bland annat på vinterns första tröskelintervaller och comeback på Monarken.
  • Äntligen har det funnits tid för Cykelkids igen - våra härliga, grymma cykelungar som vi "tränar" stigcykling med. 
Cykelkids

Att vara sugen - viktigast av allt i vinter

Det har också varit en period när cyklingen har fått stå undan för annat. Iallafall litegrann. Och det är bra. För när vinterträningen drar igång, då behöver inte bara kroppen vara utvilad, utan också huvudet. Är jag inte sugen nu, då blir alla väntande intervaller, tidiga morgnar och kalla distansturer för tuffa. Att vara motiverad är viktigast av allt just nu.

Och jag är sugen. Under säsongen som gick blev det tydligt vad jag behöver jobba extra med i vinter. Jag triggas verkligen av tanken på att stärka vissa förmågor, att försöka utvecklas och lära mer. Och jag längtar efter känslan av mycket träning i kroppen.

Mitt dreamteam

Emma Stenberg från Toppfysik hjälper mig fortsatt med att planera min cykelträning. Nytt är att Roine Johannessen och Stefan Larsson på Take Care i Laholm tar hand om min styrke- och rörlighetsträning. Emma, Roine och Stefan är mitt dreamteam och det känns galet lyxigt att få samarbeta med just de tre.

Stac-elittränare - för att jag vill ha det lilla extra

Take Care är inte bara det gym där jag tränat i flera år, utan också ett kompetenscentrum med helhetshälsa i fokus. Roine och Stefan är legitimerade naprapater och STAC-elittränare. Med deras kompetens ska jag bygga en starkare och mer hållbar kropp. Jag har under året som gått insett att det inte är tillräckligt med "vanlig" styrketräning, även om den är utformad för just mig och mina behov som cyklist. Jag behöver mer. Dels för att jag har gamla "svagheter" och dels för att jag vill träna upp min fysik, så att jag kan konkurrera med de starkaste tjejerna i alla tänkbara tävlingssituationer. Det kräver det lilla extra. 

Svagheter som hämmar tävling och prestation

De flesta av oss har någon form av svaghet som vi behöver arbeta extra med. Kanske en idrotts- eller yrkesskada. I mitt fall handlar det om så kallad rektusdiastas, det vill säga permanent magmuskeldelning och en korsbandsskada i höger knä. Båda dessa skador hämmar både min träning och prestation.

100 procent fokus på de där magmusklerna

Screening och anatomisk adaption

Det första Roine och Stefan gjorde var en screening av mig. Mätvärdena matades in i ett avancerat analysprogram som utformade ett rekommenderat stretch- och träningsprogram. Roine, som känner mig och min fysik, gjorde vissa justeringar innan jag fick programmet i min hand. Tre veckor anatomisk adaption; fyra pass/vecka med bålträning och dagliga rörlighetsövningar. Imorgon avslutar jag vecka två. Jag känner mig redan starkare. Det är sporrande!

Jag får dock erkänna att jag inte riktigt klarar de fem(!) stretchomgångarna/dag som jag egentligen behöver göra. Men även tre är bättre än inget - eller hur?

Take Care Laholm >>

17 oktober 2017

En cykeldestination skapas - nyfiken på arbetet?

Provkörning av en runda för den som vill ha både asfalt och grus

Idag har jag varit projektledare för Cykeldestination Laholm (eller visitlaholmbybike som det blivit lite av sig själv) i två veckor och två dagar. Det har varit en intensiv och spännande start på mitt nya jobbliv. Och jag hade glömt hur otroligt roligt det kan vara att gå till jobbet!

Jag har redan träffat så många härliga människor som på något sätt har en koppling till cykling och friluftsliv i Laholm. Personer som har idéer, ambitioner och drivkraft att skapa bästa möjliga förutsättningar för alla som vill cykla på våra vägar och stigar. Det är så häftigt att möta andra som också tror på cykelns potential.

Just nu befinner jag mig i ett fartfyllt researcharbete. Jag får massor av in put från olika håll som jag behöver sortera och strukturera. Tankar och idéer far runt i mitt huvud som höstlöv i luften. De måste jag fånga in och förädla. Vissa får läggas på hög till framtiden. Jag vill ju göra allt här och nu, men det är såklart inte möjligt.

I mitt arbete ingår bland annat att utforska och undersöka framtida rutter och leder. En trevlig arbetsuppgift så här i ljumma hösttider. Jag har hittills gjort två cykelrundor. En blev väldigt bra och kommer absolut att resultera i en leisure rutt, medan den andra kräver mer tankearbete och testkörning för att vara användbar.

En bra dag på jobbet 


Mountainbike, leisure och landsväg - brett till att börja med

Jag jobbar inledningsvis med dessa tre ben; mountainbike, leisure cycling och landsvägscykling. Det stod i en rapport att man bör fokusera på en enskild cykelform. Det kan säkert vara klokt, men det kan omöjligt vara fel att göra ett grundläggande research- och utvecklingsarbete på bred front för att i ett senare skede kanske satsa mer på en specifik cykelform.

Jag tror att vi har bra förutsättningar inom alla tre områdena i vår kommun. Men det är många faktorer som måste fungera och samspela för att en cykeldestination ska upplevas bra i sin helhet. Inte minst så är det mycket samarbete mellan olika aktörer som ska till. Det kommer att krävas mycket jobb under en ganska lång period för att ro i land riktigt bra resultat, men jag tror att vi tillsammans kommer att lyckas.


Följ mitt arbete i sociala medier 

Jag delar med mig av mitt arbete på Instagram under #visitlaholmbybike och på Visit Laholms sida på Facebook.  På visitlaholm.se kan du idag hitta lite information om cykling i Laholm, men ambitionen är att utveckla hemsidan i takt med övrigt arbete.

Och du, tveka inte att höra av dig med tankar och idéer... om allt möjligt som är viktigt för en cykeldestination - jag vill ha din in put!