Laddar på hemmaplan - snart dags för race med egna damstarter

Tröskelintervaller gjorda... i motvind och med dator på ryggen.
Trööööööött!

Första jobbveckan. Men också första veckan efter Cykelvasan. Jag brukar vara sliten. Men i år är jag inte det. Inledde förvisso med en vilodag i måndags, eller vilodag är väl att ta i. Att komma hem med husvagn, cyklar och tvätt efter tio dagar ute är knappast vilsamt. Men jag tränade iallafall inte. Däremot storhandlade jag på Lekia efter jobbet. Signe fyller fyra på fredag och det kommer att bli många paket. Cykel har hon ju redan.

Vilken morgoncykling jag fick igår!

Nu vill jag bli trött 

Nä, jag är träningssugen. Jag tror att det beror på att jag inte riktigt är i fas efter mina olika sjukdoms- och skadebekymmer tidigare i sommar. Jag har inte fått jobba tillräckligt hårt helt enkelt. Så nu vill kroppen bli riktigt trött. Igår blev jag det. Rullade in till jobbet på morgonen i en underbar sensommarmorgon. Men sen körde jag riktigt hårda intervaller i motvinden hem. Låtsades att jag jagade klungan som försvann framför mig på Cykelvasan... igår gick jag ikapp och klarade att ligga kvar.

Idag har jag varit på behandling på Take Care. Mina spänningar i skulderpartier släpper inte helt. Det var inte skönt, men välgörande.


Birken och Alliansloppet - egna damstarter

Nu är fokus framåt. Det är många, roliga tävlingar kvar i höst. Närmast väntar Birkebeinerittet i Lillehammer och Alliansloppet i Trollhättan den 26 respektive 27 augusti. Gemensamt för dem båda är att de har egen damstart - gilla! Det är så otroligt mycket roligare att tävla när vi startar själva. Det blir på riktigt.


Annars är det mycket som skiljer dem åt. Birkeneinerittet körs för 25:e gången och är Norges motsvarighet till Cykelvasan - alltså riktigt stort! Sträckan är på 86 km och går över fjället, från Rena till Lillehammer. Alliansloppet är däremot en ny mountainbiketävling på 62 km. Den körs samma helg som det stora rullskidarrangemanget med samma namn, vilket såklart ger extra skön stämning. Jag ser verkligen fram emot båda tävlingarna. Det ska bli spännande att köra Birken för första gången, men också att tävla två dagar i rad, vilket jag inte brukar göra.

Provkör lastad CoXa R5 i helgen

Den här helgen är tävlingsfri. Det ska bli skönt att vara hemma. På söndag ska jag köra ett distanspass med min CoXa R5 lastad så som den ska vara lastad på Birken, vilket innebär en last på minst 3,5 kg. Har letat fram några gamla viktmaschetter, ska nog funka finfint.

Kommentarer