Mat, muskler och Mojsen

30/30 med Snakerope är lite småjobbigt
Det snurrar mycket kring mat och muskler nu. Som jag skrev om för några veckor sedan (länk till inlägg>>) så har jag gjort förändringar i mitt träningsupplägg. Jag har adderat  mer styrke-, stabilitets- och rörlighetsträning för att bygga en starkare och mer hållbar kropp. Dessa delar har ingått i min träning tidigare också, men nu lägger jag ännu mer krut på det. Och några veckor in i programmet är jag supernöjd med att jag gjort det här valet. För det är ju trots allt så att man inte kan satsa på allt, utan får välja var krutet ska läggas. Den här vintern blir det mycket träning på hemmaplan - på gymmet, i garaget och i skogen.

För en dryg vecka sen kollade Roine upp hur jag lyckats med min bål- och rörlighetsträning de inledande veckorna. Jag blev godkänd! Känner definitivt att det gjort skillnad att träna väldigt fokuserat under en period. Jag har en helt annan kontroll och uthållighet i mina bålmuskler nu än för en månad sedan.

Tidig morgon på Take Care. Roine fixar mitt program.
Cykeltvist på gymmet

Nu har jag gått in i nästa fas: hypertrofi, det vill säga muskeltillväxt. Jippi! Roine har bakat ihop mina fysiska förutsättningar och mina behov som cyklist till ett program som pågår i ett antal veckor framöver. Veckor med mycket och tung träning i gymmet, varvas med lättare. Samtidigt har mitt cykelupplägg anpassats så att kroppen ska få möjlighet att tillgodogöra sig styrketräningen fullt ut. Vissa veckor får cykelträningen stå tillbaka, medan det andra veckor är mindre fokus på styrketräning och mer på cykling.


Klassiska övningar med cykeltvist

Jag tränar på Take Care tre gånger i veckan. Vid ett av dessa tillfällen är det bålstyrka i fokus, medan det är mycket ben de andra två dagarna. Flera övningar är klassiska, men med en liten cykeltvist. Med små medel justeras övningarna för att ge maximal utdelning i min cykelkropp. Det är spännande!


Maten bakom resultaten

Samtidigt så har jag börjat kika på min kosthållning. För att få max utdelning genom max in put av mat och vila. Det sistnämnda är såklart ganska svårt att få till när man bara är en entusiast och ingen pro, men maten kan jag påverka. Har köpt Maten bakom resultaten av Linda Bakkman, kostrådgivare åt SOK. Superintressant bok med både fakta, tips och recept för idrottare. Jag är inte den som klarar att göra stora förändringar över en natt, det tar för mycket tid, men har börjat anamma en del. Tror att jag måste återkomma i ämnet när jag har hunnit läsa och lära lite mer. En sak har jag iallafall greppat: det som är "nyttigt" för de allra flesta, är nödvändigtvis inte det bästa för den som använder sin kropp mycket och ibland ganska "brutalt".


Cykelmeckat Falun och Toppfysiks härliga högsäte i Gryksbo 

På tal om brutalt. Vi var på studiebesök i Högbo och Falun för nån vecka sen och det var brutal ishalka på småvägarna, men också brutalt bra. Särskilt Falun - meckat! Jag blev så inspirerad (och lite avis på alla cyklister som bor där). Extra krydda var det att bo i Toppfysiks högsäte i Grycksbo. Jag har inte varit hos Fredrik och Erika innan, men det var så trevligt. Deras lilla B&B Mojsen har allt en cyklist behöver... cykeltvätt (inomhus!), tvättmaskin, gym, pentry, frukostservering med godaste gröten ever och tysta rum. Vi fick Skogsrummet - där trivdes vi.


Fredrik Ericsson visade oss döfina stigar runt Grycksbo

Vintersol i Högbo - tjusigt på bild men kallt i verkligheten


Fick med mig mycket värdefull information och inspiration hem till mitt jobb på Laholms kommun. Och jobbet, ja det senaste som hänt på den fronten som kan vara av allmänintresse är ett inslag på SVT Halland som sändes för några dagar sedan och som kompletterades med en webbsändning.
Se den här >>

Kommentarer