Vår och ny fas i träningen - både på cykeln och i gymmet

Gårdagens runda på Hallandsåsen var magisk - sol och 16 grader varmt i slutet

Vaknade till fågelkvitter idag. Och syrerik vårluft som sipprade in genom fönsterspringan. Gårdagens sommarvärme har förvandlats till ett stilla vårregn. Sol, värme och vatten - nu kommer det att explodera därute. Våren är här på riktigt!

Och med våren kommer en ny fas i träningen. Både på cykeln och i gymmet. Monarkintervallerna har bytts mot intervaller i skogen. Snön är borta och stigarna är kalasfina. Att äntligen köra stig med lite fart igen! Det är så himla kul.

Favoritpass på tisdagar

Jag har ett favoritpass som jag körde nästan varje tisdagkväll förra året. Det passet är nu tillbaka i schemat. Jag kör en typ av fartintervaller på Hallandsåsen. De kräver fokus, jävlar anamma. De gör ont. Tisdagskvällarna är skogen, tystnaden och de där sekunderna av maximal insats. När arbetet är gjort väntar myscykling på de fina stigar som Lonnie märkt upp runt Vallåsens Värdshus. Jag mår så otroligt bra.

Powerpass - en ny utmaning

På Take Care har jag lagt ett antal veckor med maxstyrka bakom mig. Det har gått bra. Coach Roine är nöjd, inte minst med hur jag stärkt min bålstyrka och de funktioner som är kopplade till den muskulaturen. Imorgon ska jag för första gången köra ett powerpass. Jag har aldrig tidigare tränat den typen av träning, så det är spännande. Men också utmanande. Övningarna kräver koordination och tajming och är fysiskt och mentalt krävande. Jag kommer att köra ett powerpass och ett pass med maxstyrka i veckan under en period framöver. I båda dessa pass finns bålträning inkluderad.

Marklyft är en övning som jag gillar

Ett halvår som gett effekt 

Jag har nu tränat enligt Roines upplägg i ett halvår. Jag känner stor skillnad i min kropp, inte minst kopplat till de problem jag har och som tidigare har begränsat min styrketräning mycket. Bålmuskulaturen har som sagt blivit mer funktionell, men även knät utan korsband fungerar mycket bättre. Tidigare vågade jag inte göra utfallssteg exempelvis. Idag gör jag stillastående utfallsssteg med nästan lika mycket vikt på axlarna som jag själv väger. Det är en seger för mig. Framförallt så har Roine lärt mig att lita på mitt knä och på att jag klarar att göra komplexa rörelser.

Nyheter på hojjfronten

Den här veckan har jag börjat köra på säsongens tävlingscyklar. Den fulldämpade versionen, XR 929 Ultimate, är väldigt lik fjolårets cykel, så den känner jag liksom redan. Nytt för i år är att jag också har en sofftail, en Prorace SAT 929 Ultimate. Har hunnit köra den en gång, under ett intervallpass i Skummeslöv och den kändes väldigt bra. Kvick och lätt. Ska köra dem lite mer och sen ska jag berätta lite mer om cyklarna och hur de är utrustade. Får en del frågor, så det ä värt en egen hjulsnurr.

Nu väntar en vilodags-söndag. Gillar att ha träningsfritt på söndagar. Först ska ungarna ha frukost och jag ska ha kaffe. Gårdagens tur på åsen har satte sina spår och det krävs en tredje kopp för att komma igång idag.


XR 929 Ultimate





Kommentarer