Bättre cyklist med rätt brillor?

Det finns så mycket att välja på - och att tänka på - när man väljer sportbågar.
Tur att det finns hjälp att få.

Jag har i många år haft glasögon. I byrålådan. Tar fram dem ibland när jag ska titta på TV. Irriterar mig över att jag inte har dem på mig när jag kör bil. Jag behöver dem. Men jag klarar mig utan dem. Jag blir därför lat och väljer det lätta alternativet... att låta dem ligga i lådan de flesta dagar.

Gör mina synfel att jag reagerar långsammare?

När jag cyklar så upplever jag ibland att jag reagerar sent på ojämnheter eller liknande i terrängen och tvekar lite för länge innan jag väljer spår. Det kan exempelvis vara ett parti med stenar i olika form och storlek. Jag tänker att mina synfel kanske gör att jag ser ojämnheter och variationer i terrängen lite oklart och att jag behöver mer tid och närhet för att få en tydlig bild av det parti jag ska passera.

Både undersökningsbrillor och pendlarfrilla
 - bättre blir det inte=)

Slipade sportglasögon för ökad skärpa och snabbare beslut

Igår var jag på nyöppnade Synsam Sports i Halmstad och gjorde en synundersökning för att få ett par sportglasögon slipade efter just mina synfel. En grundlig undersökning visade att mitt höger öga ser bra, men att jag har ett brytningsfel på vänster öga som gör att jag ser sämre på långt håll. Min optiker menade att det med mina typ av synfel kan vara en klar fördel med slipade sportglasögon, eftersom en ökad skärpa förbättrar snabbheten då jag ska bedöma olika typer av variation i terrängen. Precis vad jag hoppas på!

Att slipa sportglasögon är inte samma sak som att slipa vanliga glasögon får jag också lära mig. Eftersom sportglasögon är kupade förvrängs optiken, vilket kräver att man får räkna om styrkan och anpassa den till kupningen. Jag får också lära mig att det är smart att låta ögonen vänja sig vid slipade sportglasögon och att jag bör ha dem på mig en stund innan träning eller tävling.


Sköna bågar och rätt linser

Personalen på Synsam Sports hjälper mig också att hitta en båge som sitter bra på mig. Jag har länge haft problem att hitta tillräckligt små glasögon, men har nu hittat ett par Rudy Project som sitter bra och känns hållbara. De är självklart anpassade för just mountainbike. De hjälper mig också att bestämma vilka linser vi ska sätta i dem. Det finns flera alternativ av linser, allt från mörka polariserade till ljusare eller fotokromatiska. Jag väljer en lins som är gul i botten, vilket är kontrasthöjande, men som växlar till en mörkare grön ton om det blir väldigt ljust. Den här linsen ska passa i alla väderlekar och jag hoppas att den ska funka bra om man kör på stigar som är växelvis i skog och mer öppet landskap.

Jag tar tacksamt emot all hjälp och information - det här är saker som jag inte har koll på, trots att glasögonen är väldigt viktiga, inte minst av säkerhetsskäl.

Invigning Synsam Sports Halmstad - 25 % på sportbågar!

Som jag har nämnt innan så har jag inlett ett litet samarbete med Synsam Sports i Halmstad. De har bett mig att vara med på deras invigning den 30 mars och berätta lite om mitt cykelliv. Fredrik Andersson Hed kommer att berätta om livet som golfproffs. Jag ser verkligen fram emot att träffa en massa goa människor och snacka träning - det roligaste som finns! Hoppas vi ses!

30 mars klockan 18-21 i Halmstad




Kommentarer